Atklājiet Renault

Renault Vēsture

IzdrukātNosūtīt
Luī Reno (Louis Renault) (1877-1944)

Luī Reno piedzima 1877. gada februārī tipiskā buržuāziskā parīziešu ģimenē kā jaunākais no pieciem bērniem – viņam bija divas māsas un divi brāļi. Viņa tēvs – Alfrēds, godprātīgs komersants, bija kļuvis turīgs, tirgojoties ar audumiem un saspraudēm. Viņa māte – Luīza, bagāta veikalnieka meita, aizrāvās ar mākslu un izklaidēm. Luī bija izlutināts bērns. Jau no bērnības viņu aizrāva viss, kas dižajā tehniskā progresa laikmetā bija saistīts ar mehāniku un tehniku, ieskaitot motorus un elektroenerģiju. Reno ģimenei netālu no Parīzes – Bijankūrā – piederēja otra māja ar dārzu, kur bija nojume, kurā jaunais Luī ierīkoja savu pirmo darbnīcu. Zinātne nebija viņa stiprā puse, bet zēnam bija divas dzīvē ļoti svarīgas priekšrocības – intuīcija un veiklība. Viņš bija talantīgs mehāniķis un sapņoja radīt pats savu automobili.

Renault – viena no pasaulē pazīstamākajiem automobiļu ražotājiem vēsture sākās… Parīzes priekšpilsētā Bijankūrā. 1898. gada 1. oktobrī tika radīts pirmais Luī Reno konstruētais automobilis.
1899. gads

Pēc gada 21 gadu vecais Luī un viņa vecākais brālis Marsels nodibināja ģimenes uzņēmumu Les Freres Renault (brāļi Reno). Bijankūrā sāka montēt divvietīgas pašgājējas ekipāžas, kas ar lepnumu tika sauktas par automobiļiem ar viencilindra dzinēju De Dion Bouton un pašu konstruētu pārnesumkārbu (Renault patents).
1906. gads

1906. gadā Parīzes ielās jau brauca 250 „Renault Landaulet” „Deux pattes", kuru divcilindru dzinēji attīstīja ātrumu līdz „aizraujošam” ātrumam – 35 km/h. 
1917. gads

Pirmā pasaules kara laikā Bijankūrā rūpnīcas aizņēma 14 hektārus un tajās strādāja 4000 strādnieki, kuri ražoja armijai nepieciešamo tehniku. Renault bija galvenais kravas automobiļu, artilērijas vilcēju, aviācijas motoru un tanku piegādātājs sabiedrotajiem. 1917. gadā kaujas laukā uzbrukumā devās vieglais tanks M1917FT. Šis sensacionālais tanks svēra tikai 7 tonnas, bija aprīkots ar kustīgu 37 mm kalibra lielgabalu, un pārvietojās ar ātrumu 8 km/h.
1922. gads

Pēc kara – 1922. gadā, uzņēmumu pārveidoja par akciju sabiedrību. "Bijankūras imperators" iekaroja lielāko daļu no vieglo kravas automobiļu tirgus. Tajā pašā laikā automobiļi ar Renault nosaukumu uz pārsega joprojām ieņēma pirmo vietu Montekarlo rallijā 1925. gadā un 1935. gadā. Tirgū tikai izlaists salīdzinoši lētais Renault Primaquatre 11CV un greznie modeļi – "Vivasix", „Monastella” un roudsters „Vivasport ” ar dzinēja tilpumu 3 l.
1944. gads

Gandrīz četrdesmit gadu ilgo uzplaukuma periodu pārtrauca Otrais pasaules karš. 45000 rūpnīcas strādnieki nokļūst okupantu rokās. Rūpnīca sabiedroto bumbvedēju uzbrukumā 1944. gadā tika sagrauta un pēc tam slēgta.
1945. gads

1945. gada 16. janvārī saskaņā ar ģenerāļa Šarla de Golla lēmumu uzņēmums formāli tika nacionalizēts un pārdēvēts par Régie Nationale des Usines Renault (Renault rūpnīcu nacionālā direkcija). Tikai divus gadus vēlāk Parīzes autosalonā tika demonstrēts kara laikā izstrādāta automobiļa prototips – Renault 4CV – mazs četrdurvju sedans ar aizmugurē novietotu dzinēju ar tilpumu 747 cm3 un pārnesumkārbu ar trīs ātrumiem. Zemās cenas dēļ šis automobilis iekaroja lielu popularitāti (līdz 1961. gadam tika saražotas 1 105 000 vienības).
1961. gads

Renault 4, ko sāka ražot 1961. gada sākumā, kļuva par pirmo Bijankūrā ražoto automobili ar priekšējo piedziņu. Elastīgās piekares dēļ to kāri pirka lauksaimnieki un mazie uzņēmumi. Pārdošanā bija pieejamas arī citi modeļi: pikaps, furgons, sedans un kabriolets jauniešiem. Līdz 1989. gada beigām tika izlaisti 8000000 Renault 4 un jaunā modeļa Renault 6 automobiļi.
1965. gads

Vairāku gadu laikā Renault ražo salīdzinoši lētus automobiļus ar mazas jaudas dzinējiem. Tikai 1965. gadā Ženēvā tika demonstrēts Renault 16 universāla prototips ar dzinēja tilpumu 1,5 l. Tas jau ir mūsdienīgs automobilis, tagadējā tipiskā ģimenes auto priekštecis, kas ieguva titulu „1966. gada automobilis”.
1972. gads

1972. gada 28. janvārī tirgū tika laists vēl viens jaunās sērijas modelis – „Renault 5”. Uz naftas krīzes sliekšņa „Renault 5” bija trāpījums desmitniekā. Trīsdurvju virsbūve deva iespēju ērti justies 4 pasažieriem, bet konfigurācijā ar noliecamiem aizmugures sēdekļiem bagāžas nodalījuma tilpums palielinājās no 215 līdz 900 dm3. Pēc desmit ražošanas gadiem tika izlaists modelis kravu pārvadāšanai „Express” un „Renault 5” ar piecdurvju virsbūvi.
1980. gads

Astoņdesmito gadu sākumā sāka ražot vidēja lieluma Renault 9 un Renault 11, bezceļu automobili Rodeo, kā arī virkni komerciālos transportlīdzekļus Trafic un Master.
1984. gads

Jaunu modeļu – Renault 25, Escape sērijas un Eiropā pirmā minivena ieviešana, kas tika laists tīrgū 1984. gadā, veicināja uzņēmuma finanšu stāvokļa uzlabošanu.
1989. gads

„Astoņdesmito gadu hīta” – Renault 19 – oficiālā prezentācija, kas notika 1989. gada septembrī, sakrita ar uzņēmuma pārstrukturizācijas sākumu, jaunu tehnoloģiju ieviešanu, prasībām attiecībā uz kvalitāti un Renault atgriešanos Formula 1 sacensībās. 
1990. gads

Nākamajā gadā Renault 19 kļuva par automobili Nr. 1 Vācijā importēto automobiļu klasifikācijā. Pēc tam sekoja milzīgie Clio panākumi. To laida tirgū 1990. gadā un drīz vien tas ieguva „1991. gada automobiļa” titulu. Tajā pašā laikā sākās Escape atjaunotās versijas ražošana (no 1984. gada Matra rūpnīcā Romorantīnā saražoja 200000 šādus automobiļus). 
1997. gads

Šajā gadā koncernā Renault strādāja 141 000 darbinieki, tika pārdoti vairāk nekā 1 miljons 800 tūkstoši automobiļu vairāk nekā 100 valstīs visā pasaulē. Tikai Eiropā vien tika pārdoti 1500000 automobiļi, kas veido 10,1% no jauno automobiļu tirgus. 1994. gadā Renault akcijas tika tirgotas fondu biržā, un vairs tikai 46% piederēja valstij. 1997. gadā Megane Scenic ieguva „Gada automobiļa” titulu.
1999. gads

Tiek dibināta Renault-Nissan alianse. Renault pārņēma kontrolē Rumānijas autoražotāju Dacia. Pēc tam, kad tika īstenotas vairākas vērienīgas Dacia tirdzniecības tīkla un Pitešti rūpnīcas modernizācijas programmas, Renault savam jaunajam partnerim uzticēja „automobiļa par 5000 eiro” ražošanu, kas paredzēts jaunattīstības valstu tirgiem.
2001. gads

Renault nopirka Benetton F1 komandu. Tas bija pirmais solis ceļā uz atgriešanos Formula 1 sacensībās ar savām krāsām.
2005. gads

Renault ir divkārtējs Formula 1 pasaules čempions. 
2006. gads

2006. gada 9. februārī Renault prezidents Karloss Gons paziņoja stratēģisko plānu Renault Contrat 2009, kura mērķis bija padarīt Renault par visienesīgāko vispārēja izmantojuma automobiļu ražotāju Eiropā. Šā projekta ietvaros Renault apņēmās īstenot trīs galvenos uzdevumus, t. i.: 1) Renault Laguna modeļa jaunajai versijai, kas tiks laista tirgū 2007. gadā, jākļūst par vienu no trīs labākajiem automobiļiem savā segmentā gan kvalitātes, gan apkalpošanas ziņā, 2) operatīvās darbības rentabilitātei 2009. gadā jāsasniedz 6%, 3) līdz 2009. gadam automobiļu pārdošanas apjomam jāpieaug par 800 000 vienībām, salīdzinot ar 2005. gadu.

Renault atkal izcīna Formula 1 pilota un konstruktora pasaules čempionu titulus.
2007. gads

Jūnijā tika atklāts inženiertehnoloģiju centrs Renault Technologie Roumanie.

Decembrī Renault kļūst par AutoVAZ stratēģisko partneri. Partnerība AutoVAZ un Renault dod iespēju paātrināt AutoVAZ attīstību, atjaunot un paplašināt automobiļu sortimentu, kā arī attīstīt Lada zīmolu sadarbības un zinātības (know-how) apmaiņas ietvaros autobūves tehnoloģiju jomā. 
2008. gads

100% Renault rūpnīcas ir sertificētas atbilstoši standartam ISO 14001.

Jūlijā Renault un TomTom paziņo par stratēģiskas sadarbības uzsākšanu tādas kompleksas navigācijas sistēmas ražošanai, kas maksā apmēram 500 eiro.

Oktobrī Renault un EDF paziņo par vienošanās noslēgšanu liela mēroga projekta ieviešanai ar mērķi radīt transportlīdzekli ar nulles CO2 emisiju.

Oktobrī Patriks Pelata tika iecelts par izpilddirektoru, kurš atbild par uzņēmuma operatīvajiem jautājumiem. 
2009. gads

Maijā Karloss Gons kļūst par valdes priekšsēdētāju, kā arī tiek iecelts par koncerna Renault galveno izpilddirektoru.

Septembrī Frankfurtes autosalonā Renault izstādīja 4 automobiļus – Kangoo Z.E., Fluence Z.E. un konceptuālos automobiļus  Zoe Z.E. un Twizy Z.E., kas vēlāk tiks iekļauti Renault elektromobiļu sērijā. Turklāt Renault iepazīstināja ar jauno zīmola saukli: ,,Drive the Change”. Jaunais sauklis atspoguļo zīmola filozofiju un vērtības, un izsaka Renault kā inovatīva autoražotāja ar vadošo lomu sabiedrības attīstībā, tēlu. 
2010. gads

Renault bija pirmais autoražotājs, kurš izveidoja savu televīzijas kanālu – Renault TV. Renault TV ir tīmekļa vietne, kurā atspoguļota zīmola produkcija, sniegta informācija par jaunākajiem modeļiem, kā arī tiek piedāvātas programmas un izklaide visiem.

Renault-Nissan alianse izveidoja pirmo autobūves rūpnīcu Čenajā (Indijā). Tā ir Renault-Nissan alianses pirmā kopīgā rūpnīca ar kopējo ražošanas jaudu 400 000 automobiļi un 1500 darbiniekiem. Ņemot vērā sešus Čenajas rūpnīcas piegādātājus, reģionā kopumā tika radītas 6000 darba vietas.

Renault-Nissan alianse un Daimler  uzsāka vērienīgu stratēģisku sadarbību attiecībā uz Smart un Renault Twingo jauno paaudzi, tostarp šo automobiļu modeļiem, kas darbojas ar elektrību, un modeļu sērijas Smart un Twingo paplašināšanu. Turpmāk tiks attīstīti kopīgi projekti spēka agregātu, vieglo automobiļu un komerciālo transportlīdzekļu izstrādei.

Renault atvēra tehnisko centru Titu pilsētā (Rumānijā). Šis centrs ir trešais zinātniski pētnieciskais centrs kopā ar centriem Aubevoijā un Lardī Francijā. Centra galvenais mērķis ir uzlabot automobiļus un mehāniskos elementus, kas uzbūvēti uz BO platformas bāzes (Dacia Logan bāze). 
2011. gads

„Renault” sāk ražot „Trafic” modeli Francijā, un iegulda 230 miljonus eiro Sandouville rūpnīcas pārveidē. Agrāk „Trafic” ražoja Spānijā un Lielbritānijā. Jaunais „Trafic”, kas ražots Sandouville rūpnīcā, tiks laists tirgū 2014. gadā. Šī stratēģiskā investīcija uzņēmumam „Renault” deva iespēju 100% savu komerciālo transportlīdzekļu, kas paredzēti Eiropas tirgiem, saražot Francijā.
2012. gads

Karloss Gons, Renault un Nissan ģenerāldirektors, atklāj Renault-Nissan rūpnīcu Tažerā. Jaunajā rūpnīcā tika investēts viens miljards eiro. Maksimālais ražošanas apjoms 400 000 automobiļi gadā turpinās būt pieejamo automobiļu pasaules panākumu dzinējspēks. Šī rūpnīca ir lielākā Vidusjūras dienvidos, ar darbaspēku, kas 2015. gadā sasniegs vairāk nekā 6000 cilvēku.  Rūpnīca sāk ražot divus jaunus modeļus: ģimenes automobili Lodgy un pasažieru-kravas automobiļa modeli Dokker.

Renault-Nissan alianse un Russian Technologies pabeidz sarunas par partnerības līgumu ar AvtoVAZ, kura mērķis ir paātrināt izstrādājumu ieviešanu Krievijas tirgū un nodot tehnoloģijas par labu AvtoVAZ – vadošajam Krievijas vieglo automobiļu ražotājam. Renault-Nissan kļūst par mažoritāro akcionāru jaunajā uzņēmumā Alliance Rostec Auto BV, no kura būs atkarīgs uzņēmums AvtoVAZ, kas ir pārstāvēts Krievijas automobiļu tirgū. Šī iniciatīva veicina sadarbību un jaunu izstrādājumu attīstību, ko realizē Renault, Nissan un Lada realizē Krievijas tirgū.

Renault Société Nationale de Véhicules Industriel (SNVI)u Fond National d’Investissement (Nacionālais investīciju fonds) Alžīrijā parakstīja partnerības līgumu kopuzņēmuma izveidei ar mērķi veicināt automobiļu nozari Alžīrijā un atbalstīt tirgus attīstību. Līgumā paredzēts Oued Tlelat pilsētā (Orānas dienvidaustrumos), kur ražos Renault grupas vieglās un kravas automašīnas, kas galvenokārt paredzētas vietējam tirgum.

Renault laiž tirgū pilnīgi jaunu Clio modeli. Clio, kas tiek ražots no 1991. gada un bija viens no pašiem pieprasītākajiem Renault vieglajiem pasažieru automobiļiem.
2013. gads

Renault paplašina jaunā Clio klāstu ar modeļiem Grandtour un RS, kā arī debitē pilsētas krosoveru segmentā ar jaunu modeli – Captur, kas uzreiz iekaroja pircēju atzinību un ir pārdošanas līderis savā segmentā daudzos tirgos.

Pārdošanas līderis Dacia sērijā – modelis Duster ir ieguvis jaunu izskatu, kas veicina Dacia zīmola pozīciju nostiprināšanos Eiropas tirgos. 
2014. gads

1999. gadā parakstītajam Renault-Nissan alianses līgumam 2015. gadā ir jubileja – 15 gadi! Tās ir unikālas komerciālās attiecības, kas starptautiskā partnerībā izveidotas uz divu grupu kultūru un identitātes savstarpējas cieņas pamata starp diviem lieliem automobiļu ražotājiem. Renault pieder Nissan grupas 43,4% kapitāla, bet Nissan – 15% Renault kapitāla. Šis modelis nodrošina savstarpēji izdevīgu abu partneru daļu sadali. Alianses galvenie rādītāji 2013. gadā: Alianse ir pārdevusi 8 264 821 automobiļu, tā pasaules tirgus daļa ir 10%, un tā ir ceturtā lielākā autobūves grupa pasaulē.

Renault atjauno abus savus furgonus, laižot tirgū jauno Trafic un jauno Master. Kopā ar atjaunto Kangoo, kas tika laists tirgū 2013. gada vidū, tie nodrošina pilnībā atjaunotu furgonu sortimentu. Jaunā Trafic ražošana no Nissan rūpnīcas Spānijā tika pārcelta uz Renault rūpnīcu Sandouville Francijā. Jauno Master joprojām ražo Batilly, tāpat kā Kangoo – Maubeuge. Tas nozīmē, ka vesela virkne Renault furgonu pašlaik tiek ražoti Francijā. 

Rudenī Eiropas tirgos parādīsies jaunais Twingo – neliels pilsētas automobilis ar neparasti mazu pagrieziena rādiusu un revolucionāru dizainu, piedziņu uz aizmugures riteņiem un 3-cilindru dzinēju, kas novietots aizmugurē. 

Parīzes Starptautiskā autosalona laikā bija izstādīts Renault izcilākais modelis – jaunā Renault Escape. Šis lielais krosovers ar plūdlīniju formām un masīvu, elegantu siluetu, ir apveltīts ar visām tā modeļa īpašībām, kas vairāk nekā 30 gadus ir guvis panākumus visā pasaulē.

Renault demonstrēja EOLAB prototipu, kas ir inovatīvu tehnoloģisku risinājumu vizītkarte un atbilde uz izaicinājumu radīt automobili ar ļoti zemu degvielas patēriņu. 

Novembrī Renault-Nissan alianse pārdeva savu 200-tūkstošo elektromobili pasaulē.